Mantelzorg of zorgorganisatie

Wie kunt u het beste aanmelden als contact in geval van nood?

Bij Maatje in Zeeland verzorgen we personenalarmering. Met één druk op de knop heeft u, als abonnee, contact met onze alarmcentrale. Vanuit de alarmcentrale wordt zo snel mogelijk hulp ingeschakeld van een zorgorganisatie of een mantelzorger. Soms is het lastig om te kiezen of u een mantelzorger of een zorgorganisatie aan ons door moet geven. Daarom zetten we even voor u op een rijtje wat we verwachten van een mantelzorger en wat we verwachten van een zorgorganisatie.

Mantelzorger

Een mantelzorger is iemand uit uw kennissen-, vrienden-, of familiekring die u kan en wil helpen als u hulp nodig heeft. Wij kunnen hen dag en nacht bereiken als u bijvoorbeeld gevallen bent. Daarom is het belangrijk dat een mantelzorger aan bepaalde eisen voldoet. Voordat u ze bij ons aanmeldt, is het handig dat u dit met uw mantelzorgers bespreekt.

 

Voorwaarden mantelzorger bij een personenalarm:

Om op een goede en adequate manier een melding vanuit Maatje in Zeeland op te kunnen volgen, gelden de volgende voorwaarden voor mantelzorgers:
 

  • Het kost de mantelzorger niet meer dan 20 minuten om in uw woning te zijn of om daar te komen.
  • Op het telefoonnummer dat wij van uw mantelzorger hebben gekregen, is de mantelzorger dag en nacht bereikbaar.
  • De mantelzorger heeft een sleutel van uw woning of weet de code van een eventuele sleutelkluis.
  • Als het nodig is, kan de mantelzorger eenvoudige hulp bieden. De mantelzorger kan uw huisarts of een ambulance bellen, of kan u weer op de been helpen. Als er medische hulp nodig is, dan verwachten we dat de mantelzorger deze zelf belt. Medische dienstverleners zoals de huisartsenpost of meldkamers willen bovendien contact hebben met de mantelzorger omdat zij het beste in staat zijn om de situatie in te schatten.
  • De mantelzorger geeft het aan ons door als hij of zij op vakantie gaat. Als er sprake is van een vervanger tijdens de vakantie, dan ontvangen we hun gegevens ook graag.
  • Als u een LifeWatcher hebt, dan kunt u ook buitenshuis alarm maken. De mantelzorger kan via zijn of haar smartphone eenvoudig op de app van LifeWatcher de meest recente locatie van u vaststellen. De mantelzorger krijgt van onze meldbank de laatst bekende positie door. Het is handig dat de mantelzorger van tevoren met u afspreekt welke inzet nodig is en voor welke afstanden.
  • Geen vereiste, maar een verzoek naar de mantelzorger is om ons nummer op te slaan. Wanneer wij u of de mantelzorgers bellen, verschijnt een van deze nummers in beeld:
    0118 624 800 of 0118 633 684. Wij adviseren u om deze nummers op te slaan zodat u weet dat wij u bellen.
  • Wanneer de contactgegevens van de mantelzorger wijzigen, dient de mantelzorger dit aan ons door te geven via de online klantenomgeving mijnmaatjeinzeeland.nl of info@maatjeinzeeland.nl.

 
Zorgorganisatie
Heeft u een beperkte kring met kennissen of woont uw familie niet in de buurt, dan is het verstandig om een zorgorganisatie op te geven als eerste contact. Zij kunnen voor u 24 uur per dag zorg verlenen als u alarm maakt.

Een zorgorganisatie verleent tegen een vergoeding zorg voor alarmopvolging. Er zijn diverse organisaties in Zeeland waarbij u zichzelf kunt aanmelden. U moet dit zelf bij de zorgverlener aanvragen voordat u een alarm bij Maatje in Zeeland aanvraagt. Als u toestemming hebt van de zorgverlener, dan vult u op het aanvraagformulier de naam van de juiste zorgverlener in. Dit om ervoor te zorgen dat wij altijd de juiste hulpverlener kunnen inschakelen.